Prodaja automobila u Srbiji sve je slabija. Iako su uvoznici ponudili automobile koji nikad nisu bili jeftiniji, svodeći marže na minimum i poslujući na granici proste reprodukcije, pad prodaje u prvih šest meseci 2011. u odnosu na isti period prošle godine iznosi 16,5 odsto. Ključni razlog, slažu se i prodavci i kupci, jeste u niskoj kupovnoj moći prosečnog stanovnika Srbije. Na pad prodaje uticala je i odluka Vlade Srbije da, od 1. jula, uvede obavezno učešće za kupovinu automobila, čak i za subvencionisane kredite. Doduše, kupovina ”punto klasika” sa subvencionisanom kamatnom stopom od 4,5 odsto i dalje je moguća bez učešća, ali uz malu ”vratolomiju” banaka. Sada kupac koji nema gotov novac dobija i kredit za učešće, po nešto višoj kamatnoj stopi. Naravno, ovo važi za kupovinu vozila na kredit indeksiran u evrima. Ko se odluči za dinarski kredit, a takvih kupaca je i dalje veoma malo, plaćaće dosta višu kamatu, što bi moglo i da se isplati ukoliko evro počne da ”liči” na ”švajcarac”...
Prodaja automobila u Srbiji sve je slabija. Iako su uvoznici ponudili automobile koji nikad nisu bili jeftiniji, svodeći marže na minimum i poslujući na granici proste reprodukcije, pad prodaje u prvih šest meseci 2011. u odnosu na isti period prošle godine iznosi 16,5 odsto.
Ključni razlog, slažu se i prodavci i kupci, jeste u niskoj kupovnoj moći prosečnog stanovnika Srbije. Na pad prodaje uticala je i odluka Vlade Srbije da, od 1. jula, uvede obavezno učešće za kupovinu automobila, čak i za subvencionisane kredite.
Doduše, kupovina ”punto klasika” sa subvencionisanom kamatnom stopom od 4,5 odsto i dalje je moguća bez učešća, ali uz malu ”vratolomiju” banaka. Sada kupac koji nema gotov novac dobija i kredit za učešće, po nešto višoj kamatnoj stopi. Naravno, ovo važi za kupovinu vozila na kredit indeksiran u evrima. Ko se odluči za dinarski kredit, a takvih kupaca je i dalje veoma malo, plaćaće dosta višu kamatu, što bi moglo i da se isplati ukoliko evro počne da ”liči” na ”švajcarac”.
I dalje je, bez obzira na obaveznih 30 odsto učešća, kredit za ”punto klasik” najpovoljniji na tržištu. Tako za vozilo iz Kragujevca koje košta (osnovni model) 6.199 evra treba izbrojati 1.860 evra za učešće, uz fiksnu kamatnu stopu od 4,25 odsto. Rata (84 meseca) je 60,31 evro.
Na kraju, kada se sve sabere, kupac je ”punto klasik” platio 6.926,04 evra, dakle 732 evra ga je koštao kredit.
Kupovina ostalih automobila na otplatu još je nepovoljnija, a tu treba dodati i troškove obrade i održavanja kredita.
Kupovina vozila na lizing u ovom trenutku, zbog manjih kamata i učešća je, čini se, povoljnija, ali kod lizing kupovine ima nekih drugih ”otežavajućih okolnosti”, poput obaveznog kasko osiguranje vozila.